سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که طمع را شعار خود گرداند خود را خرد نمایاند ، و آن که راز سختى خویش بر هر کس گشود ، خویشتن را خوار نمود . و آن که زبانش را بر خود فرمانروا ساخت خود را از بها بینداخت . [نهج البلاغه]
مشخصات مدیروبلاگ
 
زهرا اسدی جرجافکی[0]
در این وبلاگ سعی در ارائه مقالات علمی همکاران فرهنگی اداره آموزش وپرورش شهرستان زرند را داریم .امید به اینکه معلومات وتجربیات سالیان ایشان به حل مشکل سایر دوستان بیانجامد

خبر مایه

دسترسی به شبکه‌های بی‌سیم از راه دور

شبکه‌های وای ـ فای (Wi-Fi) امروزی با آن که به صورت گسترده در همه جا استفاده می‌شود، اما برد آنها کوتاه است و فاصله کمی را پوشش می‌دهد. فکر می‌کنید برد شبکه بیسیم خانگی شما چقدر است؟ برد آن آنقدر کم است که احتمالا اگر بخواهید از چند خانه آن طرف‌تر به آن متصل شوید، حتما به مشکل برمی‌خورید. سال گذشته کمیسیون ائتلافی ارتباطات جهانی(FCC) قوانینی را برای استفاده از طیف‌های مورد استفاده قرار نگرفته بین فرکانس‌های پخش برنامه‌های تلویزیونی (broadcast) جهت هموار ساختن راه این استاندارد انتقال داده - که سوپر وای ـ فای (Super Wi-Fi) نیز نامیده می‌شود ـ به تصویب رساند.
اما یک مورد باقی مانده بود و آن، به مرحله نهایی رساندن آن بود. حال زمان این کار فرارسیده است. انستیتوی مهندسان الکترونیک و لوازم الکتریکی (IEEE) مسوولیت انتشار استاندارد IEEE802.22 را که به صورت متداول‌تر تحت عنوان سوپر وای ـ فای شناخته می‌شود، برای شبکه‌های بیسیم منطقه‌ای محلی (Wireless Regional Area Networks) یا (WRANs) به انجام رسانده است. در استاندارد جدید با استفاده از یک باند خالی جهت انتقال برنامه کانال‌های تلویزیونی، شبکه‌های بیسیم منطقه‌ای محلی از مشخصات ممیزه مطلوب انتقال باندهای تلویزیونی VHF و UHF بهره می‌برند تا بتوانند در سطح وسیع‌تر و فواصلی دور تا 100 کیلومتر دسترسی به بیسیم (wireless) باند پهن (broadband) را فراهم سازند. هر WRAN تا 22 مگابیت بر ثانیه (Mbps) سرعت، انتقال داده را بدون هیچ تداخلی انجام می‌دهد. استاندارد IEEE802.22 در بردارنده ترکیبی از شناخت قابلیت‌های پیشرفته رادیویی به هم پیوسته شامل دسترسی به طیف پویا (dynamic spectrum)، دسترسی متصدی پایگاه داده (دیتابیس)،‌ تکنیک‌های تعیین موقعیت جغرافیایی، تشخیص حسی طیف، نظام و قاعده سیاست‌های وابسته به قلمرو دامین، علم آداب و رسوم طیف و همزیستی جهت استفاده بهینه از طیف قابل دسترس است. شبکه‌های بیسیم موجود فعلی که از استاندارد 11/802 بهره برده و اغلب در منازل، موسسات و مراکز تجاری کاربرد دارند، از سرعت انتقال داده خوبی برخوردارند، اما برد کوتاهی دارند. با استاندارد بیسیم قبلی از خانه همسایه خود هم بسختی می‌توانستید به شبکه بیسیم خانگی خود متصل شوید؛ در حالی که با نصب یک آنتن مخصوص این شبکه در منطقه، پوشش گسترده‌ای برای یک محدوده وسیع شهری یا روستایی فراهم می‌شود، حتی در شهر‌های همسایه خود نیز می‌توانید به شبکه وای ـ ‌فای خود دسترسی داشته باشید.
قرار نیست به این زودی‌ها استاندارد انتقال داده بیسیم برای اشخاص و منازل قابل دسترس باشد، بلکه هدف از آن راه‌اندازی و برپاسازی شبکه‌های منطقه‌ای محلی روستایی و شهری است. انتظار می‌رود استاندارد انتقال داده جدید WRAN یا IEEE 802.22 از سوی شرکت‌های ارائه کننده اینترنت، شبکه‌های بیسیم و حتی اپراتورهای تلفن همراه با استقبال زیادی مواجه شود.
لنوو هم به صف شرکت‌های تولیدکننده تبلت پیوست

اخیرا شرکت چینی لنوو که پیش‌تر با رایانه لوحه‌ای LePad خود در بازار تبلت چین وارد شده بود، از تولید 3 تبلت برای فروش در آمریکا خبر داده است. این شرکت اعلام کرده است که خط تولیدش شامل 2 رایانه لوحه‌ای مدل IdiaPad K1 و مدل مخصوص مرکز تشکیلات اقتصادی (ThinkPad) است که سیستم عامل (OS) آندروید هانی‌کامب (Honeycomb) نیرو بخش آنها بوده و پردازنده‌های تگرا 2 (Tegra2) را در درون خود دارند.
هر دوی این تبلت‌ها صفحه نمایش 1‌/‌10 اینچی داشته اما گروه‌های متفاوتی از کاربران را به عنوان هدف خود در بازار مصرف در نظر دارند. سومین مدل تبلت‌های لنوو نیز یک رایانه لوحه‌ای به نام IdeaPad Tablet P1است که تاخت و تاز آن بر بستر سیستم عامل ویندوز 7 بوده و احتمالا در 3 ماهه آخر امسال به بازار خواهد آمد.
تبلت آیدیاپد K1 لنوو
مشخصات: صفحه نمایش 1‌/‌10 اینچی 1280 در 800 پیکسلی چند لمسی (multi-touch)، پردازنده تگرا 2 2‌/‌1 گیگاهرتزی، یک گیگابایت حافظه رم، فضای ذخیره داده وضعیت جامد (SSD) 64 گیگابایتی، دوربین جلویی 2 مگاپیکسل و وب‌کم 5 مگاپیکسل پشتی، بلوتوث، وای - فای 802.11b/g/n، درگاه کارتخوان میکرو SD، اتصال خروجی مینی HDMI، درگاه توسعه داک اختیاری و زمان دوام شارژ باتری 10 ساعتی، نگارش فلش درون ساخت 3‌/‌10، دسترسی یکجا به شبکه‌های اجتماعی از طریق برنامه کاربردی.
SocialTouch لنوو، فضای ذخیره داده تعبیه‌شده ابری (cloud storage) جهت به اشتراک‌گذاری فایل‌ها و همگام‌سازی داده و دسترسی به فروشگاه Lenovo App با برنامه‌های از پیش آزمایش شده مخصوص رایانه‌های لوحه‌ای لنوو است. این تبلت جهت تجربه عظیم کاربران از محتوای رسانه‌ای طراحی شده و در ازای پرداخت 50 دلار بیشتر، با یک سری برنامه‌های نرم‌افزاری کاربردی (Apps) آندرویدی از جمله (Documents To Go)، بازی پرنده‌های عصبانی، نت‌فلیکس (Netflix) و خیلی چیزهای انباشته شده و قیمت نوع 32 گیگابایتی آن 500 دلار است.
تبلت تینک پد لنوو
مشخصات: صفحه نمایش WXGA (1280 در 800) 1/10 اینچی 16:10 با پنل IPS و شیشه ضدخش Corning Gorilla، پردازنده تگرا 2 dual-core یک گیگاهرتزی، یک گیگابایت حافظه رم، فضای ذخیره داده 64 گیگابایتی، بلوتوث، وای‌فای، 3G، USB2.0 محلی، پورت‌های میکرو USB، شکاف کارتخوان SD در اندازه کامل، خروجی مینی HDMI، تا 8 ساعت دوام شارژ باتری (در حالت فعال بودن بیسیم)، مجهز شده از پیش با مجموعه آفیس Documents To Go، 2 گیگابایت فضای ذخیره داده ابری رایگان، قابلیت همگام‌سازی با رایانه‌های ویندوز 7، برنامه کنفرانس ویدئویی اووو (ooVoo)، برنامه‌هایEnterprize مناسب موسسات اقتصادی جهت برقرارکردن ارتباط با سرورهای شرکت‌هاست. گرایش طراحی این تبلت بیشتر تجاری بوده و شامل خصوصیات امنیتی لایه‌بندی شده داده مانند فناوری ضدسرقت رایانه و نرم‌افزار از کار انداختن سیستم پس از به سرقت رفتن، پشتیبانی امنیتی ایمیل Good Technology، رمز‌گذاری کارت‌های حافظه SD، نرم‌افزار Citrix و نرم‌افزار .LanDesk تبلت تینک‌پد در ماه آگوست امسال به همراه یک قلم دیجیتال مخصوص تبلت تینک پد و با قیمتی بین 499 تا 529 دلار در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. با پرداخت 99 دلار دیگر هم می‌توانید یک کیس مخصوص حمل چرمی آن را شامل صفحه یک کلید و ماوس تهیه کنید.
تبلت آیدیاپد P1
اگرچه لنوو هنوز قیمت آن را اعلام نکرده ، اما 3 ماهه آخر 2011 را برای عرضه آن به بازار در نظر گرفته است.این رایانه لوحه‌ای که با OS ویندوز 7 می‌تازد، دارای یک پردازنده اینتل یک گیگاهرتزی، صفحه نمایش چند لمسی و قلم استایلوس (stylus) اختیاری است.
جمع‌بندی
لنوو تینک پد با قیمت 480 دلار کمی ارزان‌تر از هر رایانه لوحه‌ای پیشرفته 16 گیگابایتی امروزی است. در این شرایط تینک پد می‌تواند از این شرایط بهره برده و بخصوص تبلتAsua Eee Transformer را با قیمت کمتر و امکانات مشابه و حتی بیشتر از ترنسفورمر از میدان به در کرده و کاربران تجاری تبلت‌ها را هر چه بیشتر به سوی خود جذب کند.
استفاده از تکرار برای پیشنهاد

سیستم‌عامل Lion از سری مک ‌او‌اس‌ایکس، امکانات جدیدی دارد که یکی از این امکانات، با فشار دادن و نگه‌داشتن حروف صفحه‌کلید مشاهده می‌شود.
همان‌طور که همگی می‌دانید با فشار دادن یکی از حروف صفحه‌کلید، حرف مورد نظر تا زمانی که کلید را رها نکنید پشت سر هم تایپ می‌شود ؛ اما اگر همین کار را در Lion انجام دهید، مشاهده می‌کنید که به‌جای تکرار حرف، پنجره‌ای به‌نمایش درمی‌آید که فهرستی از صورت‌های نوشتاری دیگر آن حرف در اختیار شما قرار می‌گیرد.
برای استفاده از هریک از این صورت‌های نوشتاری می‌توانید شماره نوشته شده در زیر آن را از روی صفحه‌کلید فشار دهید. همچنین اگر به باز شدن این پنجره علاقه‌ای ندارید و دوست دارید برخی حروف را در نوشته‌هایتان براحتی تکرار کنید، می‌توانید با استفاده از روش زیر آن را غیرفعال کنید:
1ـ ابتدا ترمینال (Terminal) را اجرا کنید.
2ـ دستور زیر را در ترمینال وارد کنید:
defaults write -g ApplePressAndHoldEnabled -bool false
3ـ یک‌بار از کاربری خود در سیستم‌عامل خارج شده (Log out) و دوباره به آن وارد شوید تا تغییرات اعمال شود.
توجه: چنانچه می‌خواهید این قابلیت را مجددا فعال کنید می‌توانید پس از ورود مجدد به ترمینال، دستور زیر را در آن اجرا کنید:
defaults write -g ApplePressAndHoldEnabled -bool true
فناوری دیجیتال
تراشه تشخیص سیاه‌زخم
تراشه جدیدی از سوی محققان دانشگاه آلبانی و کرنل تولید شده که می‌تواند تشخیص بدهد پودر سفید حاوی بیماری سیاه‌زخم است یا پودر بچه! البته تراشه مورد نظر این تشخیص را در کمتر از یک ساعت انجام می‌دهد. این دستگاه که شبیه یک چمدان محکم است، 7 سال در دست تولید بود و می‌تواند نمونه‌هایی در اندازه 40 هاگ میکروسکوپی دریافت و سلول‌ها را جمع‌آوری کند، DNA را از نو بسازد و تشخیص بدهد آیا این پودر آلوده است یا خیر.




ربات خودآموز
خیلی‌ها می‌توانند از همین الان خیالشان را بابت مرحله بزرگی از تولید ربات‌ها راحت کنند. به‌ نظر می‌رسد که ربات‌ها بزودی خودشان به خودشان آموزش خواهند داد. Soinn رباتی است که با همکاری گروه هاسگوای توکیو درست شده و خودش یاد می‌گیرد که امور ساده را چطور انجام بدهد. این ربات با ترکیب داده‌های حسی (دیدن، لمسی و شنوایی) و اطلاعات اینترنت می‌تواند راه‌حلی نو برای مشکلات خودش خلق کند.




تراشه آزمایش HIV
تشخیص آزمایش HIV معمولا روزها به‌طول می‌انجامد، اما تراشه جدیدی با عنوان mChip می‌تواند در عرض 15 دقیقه این تست را انجام بدهد و نتیجه را اعلام کند. قیمت این تراشه تنها یک دلار است و 100درصد نتیجه صحیح را اعلام می‌کند. محققان دانشگاه کلمبیا که این تراشه را تولید کرده‌اند، امیدوارند در آفریقا کاربرد زیادی داشته باشد.








ساعتی با نیروی آندروید
ساعت آندرویدی Coil طرح جدیدی از سوی Wimm Labs است که می‌تواند نرم‌افزارهای مختلف آندرویدی را به ساعت بیاورد و به این ترتیب یک دستیار کاملا هوشمند روی مچ خود داشته باشید.







کوچک‌ترین باتری دنیا
این باتری خیلی کوچک است، در حقیقت 60هزار برابر کوچک تر از یک باتری AAA است. دانشگاه Rice، مخترع این باتری اعلام کرده که اندازه این باتری حدود 6 برابر کوچک‌تر از یک باکتری است و در نانوتکنولوژی و همچنین در زمینه قراردادن دستگاه‌های پزشکی در بدن انسان کاربرد خواهد داشت.





این بازی را در خیابان انجام دهید
بازی‌های آرکید (که پول می‌انداختیم و تا می‌باختیم بازی می‌کردیم) هنوز لذت خودشان را دارند و حالا بازی محبوب دهه هشتادی OutRun همین کار را دوباره انجام داده است منتها این بار، حقیقتا در خیابان حرکت می‌کنید!
پشت این کنسول یک دوربین قرار داده شده است تا بازی را به ‌صورت واقعیت افزون شده در ‌آورد و بقیه المان‌های بازی را به آن اضافه ‌کند. مواظب باشید تصادف نکنید وگرنه ضررتان از سکه‌ای که انداخته‌اید بیشتر خواهد شد!


نیروی ابر انسانی فقط با یک دستکش!
یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه جورجیا ثابت می‌کند برای داشتن قدرت‌های ابر انسانی، نیازی به گاز گرفتگی بر اثر عنکبوت رادیواکتیو یا افتادن در اتاق گاز نیست! در حقیقت، برای بهبود حس لامسه، کافی است یک دستکش شبیه به این دستتان کنید.
این دستکش در نقاطی از جمله بند انگشت، لرزش‌های فرکانس بالا ایجاد می‌کند. این دستکش باعث می‌شود تفاوت بین دو کاغذ هم وزن را تنها با لمس کردن، بسادگی تشخیص داد!



نسل بعدی پلی‌استیشن تا 2012 به ‌تعویق افتاد
سونی رسما به تمام شایعات پاسخ داد و اعلام کرد که از دستگاه دوست‌داشتنی PS Vita، نسل بعدی PSP، حداقل تا اوایل سال 2012 خبری نخواهد بود.
لینک‌ها در آفیس

تا به‌حال در نرم‌افزار Word2010 به متون تایپ شده لینک داده‌اید؟ اگر دقت کرده باشید وقتی لینکی را به یک متن اختصاص می‌دهید به‌طور پیش‌فرض رنگ متن شما آبی پر رنگ می‌شود. اما گاهی اوقات که لینک‌های موجود در متن شما زیاد باشد و رنگ آبی نیز مناسب طرح صفحات شما نباشد، تغییر تک‌به‌تک این لینک‌ها کاری دشوار خواهد بود.
اگر شما نیز با این مشکل مدام دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید و به‌دنبال راه حلی برای رفع آن هستید، می‌توانید از روش زیر کمک بگیرید تا براحتی رنگ پیش‌فرض لینک‌ها در آفیس را به رنگ دلخواه خودتان تغییر دهید:
1ـ ابتدا نرم‌افزار Word2010را اجرا کنید.
2ـ به تب Home مراجعه کنید.
3ـ در این تب، زیر گزینه Change Styles آیکون کوچکی وجود دارد که با کلیک روی آن بخش Styles window به‌ نمایش درخواهد آمد.
4ـ در این بخش روی علامت فلش کوچک کنار گزینه Hyperlink کلیک کرده و گزینه Modify را انتخاب کنید (توجه داشته باشید که این گزینه در صورتی نمایش داده می‌شود که متن شما دارای هایپرلینک باشد).
5 ـ در پنجره Modify، روی رنگ پیش‌فرض که آبی است کلیک کرده و رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید.
6 ـ با انتخاب گزینه OK تغییرات ذخیره می‌شود و رنگ تمام لینک‌های موجود در متن شما به رنگ موردنظرتان تغییر خواهد یافت.


تبلت پی سی چیست؟

یک کامپیوتر قابل حمل شبیه نوت بوک یا یک دستگاه لوح مانند است که دارای یک نمایشگر لمسی یا قلمی است که به کاربر خود این امکان را می دهد که به
جای موس و کیبورد با دستگاه توسط انگشت دست یا یک قلم مخصوص که Stylus نام دارد کار کند.
Table PC ها توسط اتصالات بیسیم به شبکه و اینترنت متصل می شوند. شکل لوح مانند این کامپیوتر ها این امکان را می دهد تا آنها در مکان هایی که استفاده از لپ تاپ ها مشکل یا سنگین است قابل استفاده باشند. Tablet PC ها نقطه اوج پیشرفت تکنولوژی سخت افزارهای نوت بوک و راحتی امکان کار و ورود اطلاعات به دستگاه هستند.

انواع Tablet PC
Slate - لوح
Slate یا لوحی نوعی از این خانواده که فاقد کیبورد هستند. هر چند که امکان اتصال جداگانه کیبورد USB یا بلوتوث به آنها وجود دارد. این نوع معمولا دارای نمایشگر از نوع LCD با سایز بین 8.4 تا 14.1 اینچ هستند و به عنوان کامپیوتر کار در شغل های ایستاده مانند پزشکی، آموزش و .. بسیار استفاده می شوند.
Convertibles - قابل تبدیل
این نوع از Tablet PC یک بدنه اصلی دارای کیبورد و یک نمایشگر دارند. این نوع شباهت زیادی به لپ تاپ های پیشرفته دارد و اغلب بزرگتر و سنگین تر از نوع Slate هستند. اغلب نمایشگر از طریق یک مفصل به بدنه متصل است. این مفصل به نمایشگر این امکان را میدهد که 180 درجه حول محور خود بچرخد و بتواند به صورت برعکس روی بدنه و کیبورد قرار بگیرد و یک صفحه تخت قابل نوشتن ایجاد می شود. این قابلیت یک نقطه ضعف هم برای این نوع کامپیوتر محسوب می شود. زیرا این انواع در محل مفصل خود ضعیف هستند و به راحتی آسیب می بینند. البته انواعی از مدل ها با استحکام بالاتر در دسترس است.
این نوع از Tablet ها در حال حاضر مشهورترین نوع در میان دیگر انواع هستند به دلیل اینکه به افرادی که هنوز به استفاده از قلم یا دست برای کار با کامپیوتر عادت ندارند این امکان را می دهد تا بتوانند از کیبورد استفاده کنند.
Hybrid - ترکیبی
مدل های هیبرید یا دو رگه انواعی هستند که خصوصیات Slate ها و Convertible ها را با هم دارند. این انواع دارای یک کیبورد هستند که قابلیت جدا شدن از دستگاه را دارد. نوع دو رگه نباید با انواع Slate که دارای کیبورد قابل جدا شدن هستند اشتباه گرفته شود. کیبورد های قابل جدا شدن انواع Slate قابلیت چرخش و تبدیل به یک کامپیوتر شبیه Convertible ها را ندارند.
استفاده از Tablet ها روز به روز در حال گسترش است. قیمت این نوع کامپیوتر نیز در حال کاهش است و میتوان با قیمتی کمی بیشتر از یک لپ تاپ، یک Tablet PC خریداری کرد.


وقتی گوگل دکتر می‌شود!

وقتی رایانه به ویروس یا دیگر بدافزارها آلوده شود، باعث کاهش سرعت اجرای برنامه‌ها، کاهش سرعت گشت‌وگذارهای اینترنتی، مشاهده پیام‌های هشدار یا تبلیغات ناخواسته می‌شود. اما یکی دیگر از شایع‌ترین این نشانه‌ها مشاهده پیام Your computer appears to be infected در سایت گوگل است! که نشانه آن است رایانه شما به نوعی بدافزار آلوده شده است که بی ارتباط با گوگل هم نیست! در این مورد برای خلاصی از مشکل به‌وجود آمده می‌توانید از پیشنهادهای گوگل کمک بگیرید. این پیشنهادها به شرح زیر است:
1ـ یک نرم‌افزار ویروس‌یاب قدرتمند و روزآمد روی رایانه نصب کنید و یک‌بار به‌طور کامل رایانه خود را با آن اسکن و بدافزارهای یافت شده را نابود کنید.
2ـ در کنار نرم‌افزارهای ویروس‌یاب سعی کنید از یک نرم‌افزار ضد بدافزار (Anti-Malware) هم کمک بگیرید تا رایانه را دقیق‌تر و بهتر اسکن کرده و نسبت به حذف بدافزارها اقدام کنید.
3ـ در بسیاری از موارد با استفاده از این روش هم می‌توانید از شر این پیغام خلاص شوید. برای به‌کارگیری این روش ‌باید به مسیر زیر روی هارد‌دیسک رایانه مراجعه کنید:
C:\Windows\System32\drivers\etc
سپس روی فایل hosts دوبار کلیک کرده و با استفاده از ویرایشگر سیستم‌عامل (notepad) آن را باز کنید.
در این فایل خطوط مختلفی از عباراتی گوناگون نوشته شده‌است. در میان خطوط به‌دنبال اولین خطی بگردید که با عبارت 74.125.45.100 شروع شده است و پس از پیدا کردن آن، این خط را با تمام خط‌های بعد از آن تا انتها حذف کنید. در نهایت نیز از منوی فایل گزینه Save را انتخاب کنید تا تغییرات ذخیره شود.
حالا مرورگر را ببندید و مجددا به جستجو در گوگل بپردازید. چنانچه مراحل فوق را بدرستی انجام داده باشید، نباید پیغام مذکور را مشاهده کنید.

 

 


90/6/2::: 9:56 ع